Banden

Gesloten
Alex & Martine
moderator
moderator
Berichten: 6599
Lid geworden op: 17 dec 2009, 16:26
woonstreek: Sint-Niklaas
Motorhome merk en type: Carthago Chic 4.9

Banden

Bericht door Alex & Martine »

Bezitters van caravans, vouwwagens en campers zijn zich vaak niet bewust van de zware taak welke deze banden hebben in vergelijking met de banden onder een auto. Bedoelde banden worden vaak blootgesteld aan een grote (over)belasting en onvoldoende bandenspanning. Slijtage is ondanks het lagere kilometrage groter, zodat deze banden veel eerder aan vervanging toe zijn. Gedurende de stallingperiode zijn sommige onderdelen zonder gebruikt te zijn toch versleten.
Met name de banden hebben het vaak extra zwaar te verduren gehad: de caravan, vouwwagen en camper staan maanden op dezelfde plek, waardoor een klein gedeelte van de band langdurig het volle gewicht moet dragen. Geadviseerd wordt om caravanbanden met een leeftijd van 6 jaar en ouder te vervangen.
Maximum gewicht / belading
Bij een zware belasting van de achteras van de auto helt de auto sterk achterover en wordt de druk op de voorwielen verminderd. Het gevolg hiervan is een verminderde koersstabiliteit, waardoor de kans op slingeren van de caravan bestaat. Ook is er extra slijtage van banden, schokdempers, veren en stuurinrichting. Tegenliggers kunnen verblind worden doordat de verlichting te hoog gericht is en bij voorwielaandrijving is er meer kans op doorspinnen van de wielen bij het wegtrekken op hellingen. Ook kunnen er problemen ontstaan bij verkeersdrempels. Caravanbanden dienen ook gebalanceerd te worden, want de caravan geeft onbalans door aan de auto. Het overladen van de caravan met zaken zoals de gebruikelijke voortent, voedsel, bagage, portable airco's, fietsen, surfplanken, enz. doen het gewicht van de caravan snel stijgen en kan tot gevaarlijke situaties leiden.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de automobilisten rondrijdt met een verkeerde bandendruk. In meer dan 80% van de gevallen betreft het een te lage druk.
Hoe komt dat?
Het mag heel vreemd klinken maar rubber is poreus en alhoewel je band met een speciale minder poreuze rubberlaag bekleed wordt aan de binnenkant laat die toch langzaam de lucht ontsnappen en vermindert de druk na verloop van tijd met vijf à tien procent. Lucht bevat zuurstof en zuurstofmoleculen hebben een dusdanige afmeting en eigenschappen dat ze makkelijk ontsnappen.
Je merkt dat trouwens bij wagens, caravans of aanhangwagens die lang stilstaan... ze staan na verloop van tijd op platte banden!!!
De gevolgen van een te lage druk zijn alom bekend en meermaals bewezen... negatief effect op de wegligging, ongunstig remgedrag, versnelde slijtage, verhoogd brandstofverbruik en naast zichtbare ook van buitenaf onzichtbare schade die tot een klapband kan leiden. Weet bijvoorbeeld dat 20% onderspanning de levensduur van uw band met 1/3 inkort en het brandstofverbruik met 5% kan doen toenemen.
Wat kan een winterband?
Hij zorgt voor het behoud van een goede grip en een goede trekkracht op natte, besneeuwde of bevroren wegen.
Hij vermindert het risico op aquaplaning dankzij de specifieke vorm die het water onder de band afvoert.
Hij remt beter in de sneeuw en op ijs door een speciaal rubbermengsel op basis van silica, dat zich makkelijk aanpast aan lage temperaturen, veel lamellen in het profiel die zich vastgrijpen in de sneeuw.
Resultaten: de nieuwe winterbanden geven:
 tot 4% meer trekkracht in de sneeuw (ten opzichte van de oude typen winterbanden, voor prestaties in de sneeuw.)
 een 4,6 meter kortere remweg en tot 25% beter weggedrag in bochten op nat wegdek (ten opzichte van de oude typen winterbanden, voor prestaties op nat wegdek.)
Waarom 4 winterbanden monteren?
Alleen op de aandrijfas winterbanden monteren is niet voldoende voor goede prestaties en een optimale veiligheid in de winter. Een auto met voorwielaandrijving: als alleen op de vooras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto gaat dan achteraan uit balans en zal daardoor eerder om zijn as draaien (overstuur). Een auto met achterwielaandrijving: als alleen op de achteras winterbanden zijn gemonteerd, verbeteren de prestaties bij het optrekken. Maar de auto raakt vooraan sneller uit balans en zal daardoor in bochten eerder rechtdoor gaan (onderstuur).
Daarom is het belangrijk om 4 winterbanden onder de auto te monteren!
Voor auto's met 4 wielaandrijving, is het uiteraard een absolute vereiste om winterbanden per 4 te monteren.
De spanning van winterbanden.
's Winters geeft de meter een lagere waarde voor de bandenspanning aan, want lucht krimpt door de kou. Bij elke temperatuursdaling van 10°C daalt de spanningswaarde met ongeveer 0,1 bar. Maar dat betekent niet dat de band daardoor opeens een veel te lage spanning krijgt.
Een band die bij een omgevingstemperatuur van 20°C is opgepompt tot 2,0 bar, heeft volgens de manometer bij een omgevingstemperatuur van 10°C een spanning van 1,9 bar.
Het is dus niet nodig om de banden 's winters meer spanning te geven.
Controleer zo mogelijk de bandenspanning bij een gemiddelde temperatuur van zo'n +20°C en volg de door de autofabrikant aanbevolen spanning; zo maak je het beste gebruik van je banden. Overigens moeten de banden wel koud zijn bij het controleren; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden.
Hoe sla je de banden aan het eind van de winter op?
Als je de volgende voorzorgsmaatregelen in acht neemt bij het opslaan van de banden, blijven ze voor de volgende winter in perfecte staat.
Markeer de positie van de banden op de auto, alvorens ze te demonteren. Daardoor kan je ze de volgende winter eventueel van voor naar achter zetten om tot een gelijkmatige slijtage te komen.
De wielen en de banden met water schoonmaken en laten drogen om oxydatie te beperken. Als je de banden op het wiel gemonteerd bewaart, controleer dan de aanbevolen spanning.
Bewaar banden die op het wiel zijn gemonteerd liggend of hang ze op aan het wiel. Bewaar ze niet in de buurt van koolwaterstoffen (benzine, olie) of van elektrische apparatuur: die verspreiden ozon wat het rubber aantast.
Enkele merken:
Michelin : http://www.michelin.be/nl/banden/michelin-agilis

Vanco: http://camperparts.nl/wielen-banden/ban ... amper.html

Caravans, vouwwagens en campers eisen (veel) meer van het draagvermogen van banden dan een personenauto. Volgens de gestelde eisen moet het draagvermogen van een band voldoen aan een caravan, vouwwagen en camper in beladen toestand. Rijdt u harder, dan loopt het draagvermogen van de band terug. Een normale personenautoband voldoet dan niet aan de gestelde eisen.
De banden van uw caravan of camper worden vaak blootgesteld aan grote (over)belasting en onvoldoende bandenspanning.
Bij een te zware belasting van een caravnband door overbelading of te weinig draagvermogen is er een hoog risico op een klapband. Vooral tijdens een lange rit in een warm klimaat kan de band oververhit raken en klappen.

Ook ongelijkmatige belading kan schade aan de banden opleveren. Een caravan, vouwwagen of aanhanger ligt stabieler achter uw auto als hij gelijkmatig is beladen.
Tijdens de stallingsperiode worden de banden constant belast op een bepaald gedeelte. Dit kan vervorming in de band veroorzaken en tot een klapband leiden. Wij adviseren u daarom om uw banden tijdig te vervangen.
De slijtage van een caravan- of camperband is vaak niet direct zichtbaar. Daarom is controle noodzakelijk. Om problemen te voorkomen, adviseren wij u uw banden ruim voor vertrek te laten controleren bij één van onze servicecenters. Daar controleren wij de bandenspanning, slijtage, balancering en de ventielen en kunt u onbezorgd op vakantie. Een aantal van onze servicecenters houdt jaarlijks een caravandag waar u uw auto en caravan gratis kunt laten checken. Laat uw banden jaarlijks controleren als ze 6 jaar of ouder zijn. En laat uw banden uit voorzorg uiterlijk na 10 jaar vervangen!
B band index.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten